Del 5

Resumé

Monica har allvarlig social fobi efter att hennes make blev mördad. Mördaren är inte fast. Monica har fått ett mail där kommissarie Johan Frank berättar att hennes hemliga adress är röjd och hennes säkerhet äventyrad.


Den överstressade ljudteknikern Tommy håller på att flytta in i lägenheten bredvid Monicas och han och hans vän Conny hör märkliga ljud ifrån hennes lägenhet. Jerker, vaktmästaren som har en märklig hemlig överenskommelse med Monica låser upp dörren. Monica ligger innanför dörren med uppskurna handleder och svamlar om saker som rinner ur datorn. Plötsligt springer en maskerad figur ut ur hennes lägenhet.

Kommissarie Johan Frank kommenderar alla in i lägenheten för att få reda på vad som hänt. Tommy är stressad till sitt jobb men brister plötsligt ut i förtvivlad gråt och säger att han måste få berätta en viktig sak som tynger honom.

Del 5

"Det rann ord ur datorn. Från mailen. Jag såg det ju själv"

Doktor Moa Reveberg lade de högra benet över det andra, lutade dig sig fram emot Monica och sa

"Nej, Monica det rann inte ord ur datorn. Men du upplevde det så. Men det hände inte. Kan du berätta för mig om varför du valde att skada dig själv igen?"

"Det var konstiga ord om död och om ångest och om rädsla och om ... eh... och om oro och om Nicholas och om mig och om att han är död och att han blev mördad. Så rann orden. Alla orden rann. Ur datorn. Ur skärmen alltså."

"Varför skadade du dig själv Monica?"

"Så kom Nicholas och hälsade på mig och bredde smörgåsar med rödbetssallad och köttbullar till oss och så åt vi dom och struntade i att det rann. Så berättade han om att det verkar bättre att köpa köttbullar i köttboden än att köpa som färdiggjorda i affären. Dom var faktiskt godare."

"Nicholas är död och du är här hos oss på sjukhuset. Vet du, du kommer må bättre. Det är jag säker på. Det måste få ta sin tid. Nu går vi tillsammans tillbaka till ditt rum och så ska du få en tablett som gör det lättare för dig att sova. Sedan när du vaknar och är lite piggare så ska vi träffas igen du och jag för att hitta på en plan. En plan som ska få dig bort från alla dessa jobbiga saker som du upplever just nu. Vad tror du om det Monica?"

Monica savade inte Moa. Det var som om hon fallit in i en vaken sömn och allt runt om svävade. Hon började mumla för sig själv.

"Jag smakade på döden en dag. Den smakade inte illa. Mitt hjärta slog sporadiska slag och jag var inte längre jag och allt var stilla."

Moa lyfte luren och ringde på sköterskan. Monica fortsatte mumla.

"Det hördes ett ljud - det hördes som av vatten. Omöjliga dofter svävade kring och jag kände doften av ingenting komma i natten"

En stund senare somnade Monica. Hon sov och ho sov. Länge.

--------

"Jag är bög" sa Tommy med en plötsligt klar röst.

"Jag är homosexuell och jag ger fullständigt fan i om ni dömer mig för det.  För nu är det just det jag är... gay asså... och det har jag alltid varit men inte vågat sagt det till nån... och det är alltså inget att orda om eftersom jag vet det och har vetat det länge..hela livet änna...  Och dömer ni mig är det bara att gå. Där är dörren."

En rätt så lång tystnad infann sig i vardagsrummet där en samling förvånade människor satt på trälådor och gapade med sina munnar. Alla utom Tommy och Johan. Dom satt, lite lustigt nog, lutade mot garderoben...

Conny var förvånande nog den första som tog till orda

"Får jag sätta på kaffe...?"

Tommy nickade. När Conny gick mot köket stannade han vid Tommy och klappade han på axeln

"Det är synd att jag inte är bög för vi hade fått ett jäkla kul förhållande"

Rummet fylldes av det hjärtligaste och mest förlösande skratt det gamla hyresuset hört sen det byggdes.

----------

Johan höjde kaffekoppen mot Conny för påfyllning då telefonen ringde. Kommissarien svade korrekt och genomförde samtalet med några

"Mmm... ja...jaa..jasså... ok... hmm... jaa.. ok... då vet jag. Hej då."

Han kliade sig i huvet

"Monica hade åsamkat sig skadorna själv. Hon är i en djup psykos och vi får vänta på en klar redogörelse för vad som hände där inne egentligen."

Jerker tog ton för första gången på länge

"Vem var den där maskerade snubben då?"

"Förjäkla läskigt" fortsatte Tommy

"Inte en aning. Tekniska får söka igenom lägenheten och se om dom hittar något av intresse." svarade Jerker de båda männen.

Plötsligt hördes ett duns från hallen och Tommy skyndade sig dit för att se vad det var.

Ett kuvert utan adress låg på hans hallgolv. En olustkänsla sped sig genom hans kropp. Han öppnade brevet och började läsa

Fortsättning följer någon gång under helgen...

Vad händer? Hjälp mig finna fortsättningen! Tack för alla era kommentarer och mail!

Frid
//Christine Larbring


Kommentarer
Postat av: ann-britt

Var brevet från mördaren ? hot eller ....var det med bud från lusekofte damerna att de Ersatt honom med en annan då han ej kom eller hade hört av sig då han pga av polisförhör blev försenad ? ha en Trevlig helg nyfiken på forts vad än det månde bliva

hälsn ab

2011-01-22 @ 00:50:50
Postat av: Joanna-Ett aspergerliv

Vill du bli dagens blogg?

nu har du chansen gå in och anmäl dig på min sida;)

2011-01-23 @ 14:32:33
URL: http://domkallarmighannes.blogspot.com/
Postat av: ina

hehehehe spännande!!!!

Monica är i tryggt förvar men i uselt skick. Hon hör och ser saker, förvränger ord och meningar till "sina" sanningar. Hon är rädd på avdelningen men inte på samma sätt som hemma. Pykosen har "ätit upp" den sociala fobin och i monicas värld bildas istället nu pakter och hemliga språk. Vad är det sköterskan ger henne för mediciner egentligen. Monica får lätt ångest och börjar tro att de förgiftar henne och att de vill ta livet av henne. Henne rum är hennes borg men hon kan inte ligga i något mjukt för det förvandlas till en kokong av spindelväv som omsluter henne och håller henne fast och krymper och krymper.

Brevet!!!! vad fanns det i brevet??? Ett handskrivet brev och ett föremål. En ring och ett armband från Monicas och Nicholas 10 åriga bröllopsdag samt en lyckönskning till Tommy till den nya lägenheten......

2011-01-23 @ 16:57:43
Postat av: vadfanskajagheta.se - uppsalas största blogg!

hej hej:) nu finns svaret på din fråga från frågestunden, ledsen att det dröjde hehe..

http://vadfanskajagheta.se/2011/january/utkast-jan-23-2011.html#comment

2011-01-23 @ 19:14:53
URL: http://vadfanskajagheta.se
Postat av: Nathalie

Jag har bestämt mig för att börja titta på minst en film i veckan. Så vilken film tycker du man ska ha sett?:D Tacksam för svar^^

http://liborius.blogg.se/2011/january/jag-vill-ha-filmtips.html#comment

2011-01-23 @ 21:32:08
URL: http://liborius.blogg.se/
Postat av: Becca

sv: Sådär ja nu är bloggsvars tävlingen

avslutad :D kika in och se om du blev den lyckliga vinnaren ;)



annars allt bra idag?? :D

2011-01-24 @ 22:59:33
URL: http://myranstankar.blogg.se/
Postat av: Becca

har kört igång dagens sweetie ni igen ;) Så anmäl dej för tusan :D

2011-01-27 @ 14:38:50
URL: http://myranstankar.blogg.se/
Postat av: Becca

Sådär ja, nu är dagens Sweetie uppe igen :D

Så passa på att anmäla dej för tusan ;)

2011-02-18 @ 07:43:00
URL: http://myranstankar.blogg.se/
Postat av: Becca

allt bra med dej idag??:D

2011-03-19 @ 16:16:06
URL: http://myranstankar.blogg.se/
Postat av: Becca

hur är läget? va länge sen ja svara på mina kommentarer.. hitta en obesvarad från dej :)



Allt bra med dej? :)

2011-10-09 @ 19:17:33
URL: http://myranstankar.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0